פרופ' מירי ברוךפרופ' מירי ברוך נמנית עם מייסדי מחקר ספרות הילדים בישראל והוראתה. הקימה את החוג לספרות ילדים במכללת לוינסקי; משמשת כמרצה הן באוניברסיטה העברית בירושלים והן במכללת לוינסקי לחינוך. מבין ספריה בתחום מחקר ספרות הילדים: ילד אז ילד עכשיו – עיון משווה בספרות ילדים בין שנות ה-40 לבין שנות ה-80, ז'אנרים בספרות ילדים לגיל הרך, ז'אנרים בספרות לגיל הנעורים, וסוגיות וסוגים בשירת ילדים. ערכה אנתולוגיות רבות, של מחקרים ושל סיפורים, ביניהן סיפור, סיפור, אל תנשקי את הצפרדע, והם חיים באושר ועושר ונסיכה על סוס. כיהנה כראש מרכז לוין קיפניס לספרות ילדים בין השנים 1982-1998, חברת מערכת בכתב-העת של המרכז, עיונים בספרות ילדים. |
|
פרופ' אילנה אלקד-להמן ז"לפרופ' אילנה אלקד-להמן ז"ל היתה פרופסור חבר להוראת ספרות. שימשה כדקנית הפקולטה הרב-תחומית במכללת לוינסקי לחינוך. תחומי העניין שלה בהוראה ובמחקר: פרשנות (במחקר נרטיבי ובמחקר בספרות ובספרות ילדים), קריאה אינטרטקסטואלית ופיתוח חשיבה בהוראת ספרות. פרסמה מאמרים בעברית ובאנגלית בתחומים אלה. ספריה: לבדה היא אורגת – קריאה ביצירות נורית זרחי (כרמל, 2006) מונוגרפיה על נורית זרחי, מציגה קריאה מתוך שוויון ערך בספרות ובספרות ילדים, ובחינת יחסי הגומלין שביניהן. הקסם שבקשר – קריאה, אינטרטקסט, ופיתוח חשיבה (מופ"ת, 2007) מציע גישה לפיתוח חשיבה בהוראת ספרות; מחקר משותף עם חוה גרינספלד העוסק בחשיבתם של מורי מורים באשר לספרות ולמדעים ולהוראתם, מוצג בספר בשבילים, בדרכים, בצמתים: סיפורים על תהליכי התפתחות מקצועית ועל שינוי תפיסתי (מופ"ת, 2008); ספר שערכה והשתתפה בכתיבתו, זהויות ישראליות – בין זר למוּכר, קריאה ביצירות מאת חמישה יוצרים בספרות ההווה (כרמל, 2008) מציג את תפיסתה כי קריאה והוראה של ספרות ראוי שייעשו מתוך זיקה להקשר החברתי, ההיסטורי והפוליטי בו הספרות נוצרת ונקראת. היתה חברת מערכת בכתב-העת של המרכז, עיונים בספרות ילדים. |
|
ד"ר יובל עמיתד"ר יובל עמית הוא חוקר תרבות ומרצה ותיק בתחומים של תרבות הילד וספרות ילדים, מגעים בין מערכות בתרבות ודיגיטציה ואמצעי המחשה מתקדמים במדעי האדם והרוח. ד"ר עמית לימד בשורה ארוכה של מוסדות, ובהם אוניברסיטת תל-אביב, האוניברסיטה הפתוחה, מכללת ספיר והמכללה הערבית להכשרת עובדי הוראה, חיפה. במשך כחמש שנים כיהן כראש התוכנית לאמנות פלסטית בחוג לספרות, אמנות ומוסיקה, במכללה האקדמית, צפת. מחקריו של ד"ר עמית עוסקים במגוון רחב של נושאים: מדיניות לשון וצמיחתה של העברית המודרנית; תרגומי ספרות ומגע בין תרבויות; מנגנוני הפעולה של קבוצות קטנות בתהליכי שינוי היסטוריים; נדידת דגמים בין מערכות שונות בספרות ילדים; מפוי דיגיטלי ודיגיטציה במדעי האדם והרוח. בשנים האחרונות היה ד"ר עמית שותף בבניית מודלים ובייזום פרויקטים שונים של המחשת ידע במדעי הרוח והאדם, ובייחוד באמצעות כלים של מפוי דיגיטלי ושילוב מידע היסטורי-תרבותי בשכבות של מפוי. כמו כן, לד"ר עמית ניסיון רב בעריכה עיתונאית, מקצועית וספרותית, בעיתונים, בכתבי עת ובהוצאות לאור, והוא עוסק בפיתוח תכנים ותוכניות לימודים במסגרות שונות. |
עפרה גלברט-אבניעפרה גלברט-אבני היא אחת מסופרות הילדים והנוער הבולטות בישראל. עבדה בעבר כעובדת סוציאלית בבית החולים תל-השומר במחלקה האונקולוגית; עבדה כספרנית בספרייה הציבורית קריית אונו; יסדה וערכה עיתון מקומי בקריית אונו; יסדה וערכה את העיתון לילדים נוער משהו, עורכת ספרים לילדים ולנוער ומנחה סדנאות כתיבה לילדים בכיתות ג'-ו'. ספרה הראשון טאבו, למבוגרים, יצא לאור בשנת 1978. באותה השנה יצא לאור גם ספר הילדים הראשון שלה, טיול בצבעים. מאז הוציאה לאור 40 ספרים לילדים ולנוער, ותרגמה ספרים לגיל הרך. יצירתה זכתה בפרסים רבים, ביניהם: פרס בינלאומי ע"ש יאנוש קורצ'אק לספרות ילדים על ספרה קירות שלא רואים (1995), פרס זאב על ספרה המכוערים של דניאל (2006), פרס היצירה ע"ש ראש הממשלה לוי אשכול לשנת 2013, פרס נחום גוטמן לאיור על הספר החברים של דובי שאויר בידי דוד קדם (2000) ועיטור אנדרסן לספר המלך שידע הכול (1999). היתה אמונה על עריכת התוכן בעיונים בספרות ילדים, כתב העת האקדמי של מרכז לוין קיפניס לספרות ילדים. |
|
שרה בוניבוגרת לימודי שפה וספרות ערבית ולשון עברית באוניברסיטה העברית בירושלים; למדה ספרנות בארגון ספרני ישראל. עבדה כספרנית בספרייה הציבורית בקריית אונו, ושימשה כעורכת לשונית בעיתון הילדים משהו. כיום עורכת ספרים עבור הוצאות מובילות ומתנדבת בפרויקט בן יהודה. |